“Stories Never End”

https://www.flickr.com/photos/archeon/13012904433/

“Stories Never End”

 

…las ik als uitspraak van de actrice Viola Davis afgelopen september. Ik had even nodig dat iemand anders het tegen mij zei. Als producent van verhalen mag ik graag het verhaal voor iemand anders bedenken, maar voor onszelf, voor Novastories, kwam ik er maar niet uit. Namelijk, dat ‘stories never end‘ was ik ook al achtergekomen en dat was dus precies het probleem. Aan je eigen verhaal zie je zoveel kanten en mogelijkheden, hoe bepaal je nu die korte versie die je op je website vertelt? Viola Davis gaf mij geen kant en klaar recept, maar wel een belangrijke motivatie om het simpel te houden en gewoon te gaan beginnen:

https://www.flickr.com/photos/disneyabc/20115092409/in/photostream/

Once upon a day…

…Won Viola Davis, als eerste Afro-Amerikaanse vrouw, een Emmy voor de hoofdrol in een dramaserie, en wel in How to Get Away With Murder. In haar acceptance speech benoemde ze dit als een historische stap, en achter de schermen lichtte ze dat toe:

“I didn’t know everyone wanted me to win it so badly, […] I keep saying the same quote over and over because it hit me so hard is that ‘stories never end.’ My story doesn’t end here. I just think that there is so much work that needs to be done in some many areas in the business with actors of color. […] there are so many narratives that need to be seen by people, so many stories that kind of need to be seen and felt. I know that it doesn’t end here.” [bron]

In haar quote, met haarzelf als illustratie daarvan, las ik nu de positieve kant van het ondervonden feit dat een verhaal nooit eindigt. Daarmee help je juist je publiek! …En hoe zit dat dan?

The End

Ok. Verhalen eindigen nooit en dat is dus het moeilijke aspect aan je eigen verhaal bepalen. Terwijl je ook die theorieën kent over dat een verhaal een begin-midden-einde moet hebben. Dat kan demotiverend werken om aan je eigen verhaal te beginnen: hoe bepaal je nu die finale versie die je uiteindelijk het net op knalt? Het verhaal dat moet gaan bepalen hoe jouw publiek jou gaat zien? Er ‘moet’ dus een einde aan je verhaal zitten, anders is het geen verhaal, en tegelijkertijd wijst de praktijk uit dat verhalen uit het echte leven (jouw verhaal, het verhaal van jouw organisatie) nooit eindigen. Zucht. Waarom zou je er überhaupt nog aan beginnen? Gewoon vertellen wat je doet en wat je diensten zijn, in plaats van ook te vertellen waarom je doet wat je doet, is dat niet genoeg?

And they lived happily ever after…(?)

Nou… volgens Viola Davis gaat dat voor het echte niet leven niet op. Voor is haar is de realiteit van ‘stories never end’ is juist een zegen. Want een verhaal uit de echte wereld eindigt niet met het geluk dat hoort bij het winnen van een prijs. Of dat hoopt zij in ieder geval: dat met het winnen van haar Emmy er niet wordt geconcludeerd dat er genoeg gekleurde actrices in hoofdrollen zijn en de emancipatie van de gekleurde acteur erop zit. Davis hoopt dat er nog veel meer verschillende verhalen verteld worden, met gekleurde acteurs in hoofdrollen, en dat er nog meer verhalen verteld worden van die acteurs over hoe zij hun carrière en eigen leven beleven. En waarschijnlijk heeft ze het op een dieper niveau niet alleen over film, tv en theater, maar over een hele maatschappij en hoe die diverser kan worden.

…to Be Continued: Geef je verhaal door!

Davis heeft een punt en presenteert zichzelf als steengoed voorbeeld daarvan. Verhalen eindigen nooit en als je echt iets wilt bereiken, wil je dat ook niet. Maar toegegeven, dat is geen makkelijke uitgangspositie om je eigen verhaal voor nu te bepalen. Om het veilig en makkelijk te houden kun je besluiten je maar te houden tot de basics; ‘wij zitten in business X omdat onze grootouders daar ooit in begonnen’ of ‘schrijven is nu eenmaal mijn passie, daarom ben ik zo’n goede copywriter’. Mja. Maar jijzelf, jouw organisatie, ontwikkelt zich en ziet steeds nieuwe uitdagingen en redenen om te bestaan. Viola Davis geeft een motiverende reden om juist wel keer op keer je verhaal te bepalen en vooral te delen: omdat het jou en anderen verder kan helpen. Je deelt je leven, je bedrijf of je organisatie eigenlijk op in stukjes en vertelt steeds een stukje van een groter geheel. Bovendien: je weet nu nog niet hoe je je verhaal van nu later een vervolg geeft. Dus begin gewoon eerst met je huidige verhaal. Met wat je nú bezig houdt. Dat klink al een stuk overzichtelijker, toch?

Bij Novastories gaan we daar ook mee beginnen, met dit blog als kanaal. Dan zien jij en wij later wel, ook door reacties van ons publiek, hoe we verder gaan.

 

Fotocredits:
Emmy: CC BY-ND 2.0 Hans Splinter via Flickr 
Viola Davis: CC BY-ND 2.0 Disney | ABC Television Group via Flickr 
Geen reactie's

Geef een reactie